|
Copilărie fărăː bullying, violență și discriminarePROIECT EDUCAŢIONAL ” Copilărie fărăː bullying, violență și discriminare! Coordonator proiect: prof. Lupuți Monica prof. Szakacs Griga Teodora
echipa de proiect: prof. Palalogos Melania – director adjunct prof. Lazaric Anca prof. Pișta Andrea prof. Feldrihan Claudia informatician Marusac Simona ARGUMENT
Școala, în momentul de față și în contextul actual, trebuie privită ca fiind una dintre subcomponentele esențiale ale societății, în care putem observa, la nivel micro, o întreagă societate și comunitate, fie urbană, fie rurală. Școala este locul în care se manifestă carențele în educație, beneficiile unei educații de calitate, ca și problemele sociale și reușita ori eșecul în soluționarea acestora. Cea mai bună soluție pentru prevenirea/combaterea violenței în mediul școlar este ca partenerii să apeleze la cooperare și activități integrate, într-o adevărată rețea, prin care, pe de o parte, se asigură un climat de siguranță școlară, iar pe de altă parte, se identifică principalele cauze și surse de risc pentru acest climat. Dintre cauze ale violenței, se pot menționa carențele în educația primită în „cei șapte ani de acasă”, înclinațiile personale, uneori mai „rebele”, chiar în climatul existent la școală și, în general, în mediul în care evoluează toți actorii principali: copii/elevi, părinți, profesori etc. Privită dintr-o perspectivă pragmatică, școala este prima „întreprindere” în care copiii/elevii și părinții se întâlnesc cu ceilalți „acționari”: profesori, alți copii/elevi și părinți, autorități centrale și locale. Evident, această întreprindere nu poate fi izolată de sfera mai largă, de societatea în care evoluează, iar influențele externe exercitate asupra ei sunt atât pozitive, cât și negative, astfel încât, pentru a se asigura una dintre premisele esențiale - cea de siguranță în grădiniță/școală și în zona adiacentă - este necesară cooperarea în rețea, pentru asigurarea climatului de siguranță preșcolară/școlară. Pentru aceasta, școala trebuie sprijinită, deoarece provocările actuale nu pot fi combătute numai în mediul formal grădiniță/școală iar educația tinerei generații în spiritul corectitudinii, prevenirii tendințelor delincvente, nu poate fi lăsată exclusiv pe seama grădiniței/școlii și asumată numai de grădiniță/școală. Proiectul se deruleaza pe parcursul unui an scolar, anul 2021-2022, in cadrul Şcolii Gimnaziale “Ştefan cel Mare” şi creează un cadru propice pentru cunoaşterea, cercetarea şi promovarea elementelor de non-violență, o incursiune interioară care să îi apropie pe elevi unii de alții, o radiografie a bullyingului școlar și găsirea unor căi de eliminare a agresivității sub orice formă în mediul școlar pentru a crea un climat de siguranță și de încredere pentru fiecare elev.
|